76

ate one night in March 1996, 1 received
an unexpected telephone call from a
senior BBC journalist. ‘I need to talk to
you privately about Dianas interview
with Panorama, he said. T was stunned
by his next remark: “The interview was
obtained by deception and forgery. We
cannot discuss this over the phone.’
The next evening, we met for drinks
in the Caxton Bar at St Ermins Hotel,
near St Jamess Park. It was an appropri-
ate venue for our discreet discussion:
during the Second World War, Britains
Special Operations Executive launched covert operations from
the hotel’s second floor. MI6 was stationed two floors above and,
during the Cold War, once imported prostitutes into a safe room
to placate the Soviet defector and double agent Oleg Penkovsky. It
is rumoured thart a secret tunnel runs from underneath the grand
staircase in the lobby all the way to the Palace of Westminster.

My BBC source was nervous and deeply troubled. It had barely
been four months since Diana, Princess of Wales had given an
explosive and unprecedented interview to the BBC, in which she
had unburdened her soul, confirmed Prince Charles’s affair with
Camilla Parker Bowles, acknowledged her own infidelity, and
confided that the Royal Family and the British establishment
regarded her ‘as a threat’.

Watched by 23 million people, the interview changed the course
of Diana’s life. The broadcast resulted in her divorce from Prince
Charles being finalised, destroying any prospect of a reconciliation.
Within weeks, she was ostracised from the Royal Family and lost
the protective shield of the close protection officers who kept the
paparazzi at bay. For the BBC, it was a prestigious scoop, and the
interviewer, an ambitious young Panorama reporter called Martin
Bashir, was garlanded with awards and praise. However, according
to my source at the BBC, the interview was obtained by deceit and
forgery. As 1 sat listening that evening in 1996, a shocking tale
unfolded. Fortunately, I kept my notes and diaries, and so, 25 years
later, Tatler can reveal the inside story of how Diana and her
brother, Charles, Earl Spencer, were duped by Bashir, and how the
BBC may have instigated a cover-up.

The interview was obtained at a time when a media frenzy
surrounded the Royal Family and establishment figures. A bugged
phone call berween Prince Charles and Camilla had recently been
leaked and the paparazzi hounded Diana day and night. The
tabloid press was running rampant exposing Tory MPs in a series
of sex scandals based on dubious tip-offs. And reporters were regu-
larly and illegally hacking into the voicemail messages of celebrirties
and politicians. This was long before the reforms introduced by the
Leveson Inquiry changed the way the media worked — back then,
it was a Wild West in which some journalists were willing to
employ any dirty trick in pursuit of a scoop.

However, even the most unscrupulous tabloid hack would have
bristled at the methods involved in obraining the Diana interview.
The web of deceit began on 29 August 1995, when Bashir
commissioned a BBC graphic designer called Mart Wiessler to
mock up two bank statements, based on ‘private information’.
Bashir declined to say what the documents were for, except that he
needed them to be done overnight, and added: ‘If T show them to a

TATLER




particular person, it might lead to something that will have a real
impact.” Wiessler duly drew up the fake bank statements — an
act he was later to bitterly regret — and the next day, a driver
dispatched the documents to Bashir at Heathrow Airport, as
he was on his way to meet Earl Spencer at Althorp, the family’s
ancestral seat in Northampronshire.

Bashir’s mission was to persuade the earl to introduce him to his
sister Diana in the hope that it might result in an interview. His
timing was perfect. At that moment, Charles Spencer was unhappy
about the tabloids’ intrusion into his family’s personal life and may
well have been vulnerable to claims that people close to him were
being bribed to leak secrets. At the meeting at Althorp, Bashir pro-
duced the bank statements drawn up by Wiessler, which purported
to show that Alan Waller, the earl’s former head of security, had
received £4,000 from News International (the owner of the News
of the World and The Sun) and a further £6,500 from an
offshore company called Penfolds Consultants, registered in Jersey.
In fact, the ‘payments’ were fictitious. Bashir is thought to have
chosen Penfolds because he knew that Earl Spencer could not
check its veracity, as it is extremely difficult to identify the owners
of offshore companies. (Penfolds was in fact owned by a business
associate of the former England football manager Terry Venables,
and there is no suggestion that Waller, Penfolds or Venables were
involved in any way in Bashir’s alleged plan.)

long-serving butler, Paul Burrell. “We pulled up the floorboards,
looking for listening devices. We even had someone from MI5
come in and unplug all the electrical appliances to look inside and
see if there was any possibility of tapping. She was told that beams
could be sent from satellites and reflected from mirrors on the
inside of the palace to listen to conversations, so we took down
every mirror.” Her neurosis was so intense that she even believed
Prince Charles was planning ‘an accident in my car’, according to a
note she sent to Burrell.

And so the princess was tragically susceptible to claims of secret
plots and covert surveillance. ‘At last, someone in my family knows
what it’s like to be me,’ she told her brother.

he trap was set. Two weeks later, on 19
September 1995, Diana met her brother and
Bashir at a friend’s flat in South Kensington.
Bashir allegedly realised that Diana was
receptive to claims that the secret state was
spying on her on behalf of Buckingham Palace.
According to Earl Spencer, Bashir told Diana
that MI6 was tracking her car, intercepting her
mail and tapping her phone. It was all nonsense, and should have
sounded alarm bells abourt Bashir’s credibilicy; as MI6 is responsi-
ble for intelligence-gathering abroad and has no operational role in

THE PRINCESS WAS TRAGICALLY SUSCEPTIBLE TO
CLAIMS OF SECRET PLOTS AND SURVEILLANCE.
‘AT LAST, SOMEONE IN MY FAMILY KNOWS WHAT

IT’S LIKE TO BE ME,; SHE TOLD HER BROTHER

The earl was curious. Encouraged by the response, Bashir
relayed other outlandish claims, according to Earl Spencer’s notes
at the time, which suggest the reporter rold him that Commander
Richard Aylard, former private secretary to Prince Charles, was
spying on Diana, reporting on her movements and recciving secret
payments from MI5, who were tapping her phone. Bashir also
allegedly waved what appeared to be a Coutts bank statement in
front of Earl Spencer, with details of what he said were payments
from MIS5 to Aylard and Patrick Jephson, private secretary to the
princess. These claims were untrue, and it seems that Bashir bran-
dished the Coutts documents in front of the earl withourt actually
handing them over. I have a theory as to why: because Bashir may
have drawn up the Coutts ‘bank statement’ himself.

After the meeting, Earl Spencer telephoned Diana. He conveyed
the allegations and described the bank statements. It was a vulner-
able time in the princesss life. She was, according to her brother,
‘in a fragile psychological state’, unhappy after the separation from
Prince Charles and convinced that courtiers were conspiring
against her. She believed she was being followed and that MI5 was
bugging her phones, planning to leak her private comments to the
press. ‘She had become jumpy and edgy, recalled her close friend
Rosa Monckron.

By the summer of 1995, the princess had become paranoid.
‘She thoughrt all her phone calls were being tapped,’ said her

TATLER

the UK. For good measure, Bashir is said to have added that Prince
Charles was in love with Tiggy Legge-Bourke, the nanny of Prince
William and Prince Harry. If Diana believed Bashir, it was because
she wanted to.

Earl Spencer has since said that by the end of the meeting, he
had lost faith in the BBC reporter and recalled telling Diana later
that Bashir was ‘clearly bad and clearly lying’, and that he was sorry
for ‘wasting her time’. But Bashir had successfully fuelled Dianas
fantasies and convinced her of his bogus claims. He seems to have
been particularly adept at winning her confidence. ‘Martin was the
best one-on-one reporter 1 have ever worked with in terms of
persuading someone to be interviewed,” a former colleague of
Bashir told me. ‘He had a very disarming manner and made
people feel secure and comfortable.’

Those powers of persuasion paid off. On 5 November 1995,
Bashir recorded the fateful interview in elaborate secrecy at
Kensington Palace and, two weeks later, it was broadcast on
Panorama. It was regarded as the BBC scoop of the century, But
Mart Wiessler, the BBC graphic designer, was feeling uneasy about
the fake bank statements. He was gripped by ethical concerns and
worried that he may have done something wrong — even illegal.
And so he faxed the documents to Mark Killick, a producer at
Panorama, and told him about Bashirs instructions. He needed
advice — possibly protection. ‘T am worried,” he said. “There are [>

i



78

<1 so many errors. The account numbers are wrong, the payments
don’t add up, and why did he mention Penfolds Consultants [the
company on the bank statement]?’

illick immediately realised there was a problem.
He knew that Penfolds Consultants had nothing
to do with any royal bodyguards and it must bea
fake document. But it was only an issue if Bashir
had used the bank statement to persuade Earl
Spencer and the princess to grant the interview.
He confronted Bashir, asking him: “What were
they for?” “This is none of your business,’” Bashir
replied. And so, according to my notes at the time, Killick walked
into the office of Steve Hewletr, then editor of Panorama, with
the award-winning reporter Tom Mangold and a colleague as
witnesses. It was not an accusatory meeting, but a sullen Hewlett
bristled at the disclosure of the bank statements. ‘It may have been
mentioned, but I don't see why this is any of your f***ing business
and T don't expect a word of this to appear anywhere,’ he said.
Killick was concerned about the reputational damage to Panorama
if it was shown that forged documents had been used to hoodwink
Diana into being interviewed. ‘You can resolve this very easily
by calling Earl Spencer and asking him if this was the case,’ he

said, according to my source. The irritated Panorama editor

was a fearsome sight for the BBC executive. ‘Leave it with me;’
Gardam replied.

Wiessler never received any explanation. Instead, he found
himself blacklisted. “We are taking steps to ensure that the graphic
designer involved will not work for the BBC again,’ said Tony (now
Lord) Hall, then head of news and current affairs, in a statement to
the board of governors. The statement was one of several BBC
documents about the Diana interview later obtained under the
Freedom of Information Act by Andy Webb, director of the
Channel 4 documentary Diana: The Truth Bebind the Interview.
But many of the documents were heavily redacted and blacked
out. ‘The file was like a CIA report on a top-level sensitive intelli-
gence mission,’ an incredulous former BBC reporter told me.

While Wiessler was being stonewalled, Panorama journalists
remained anxious about the absence of an inquiry. “The issue was
buried, one told me. ‘At the time, I thought it was a moment of
madness by Martin [Bashir] and it was possible that the docu-
ments were never shown to Earl Spencer. But we needed to know.’

Wiessler was also not satisfied. He arranged to meet Bashir atan
Iralian restaurant in Balham, south London. “Whatever you do,
don't go to the media,’ the celebrated reporter told him. ‘Carry on
talking to us. We didn't do anything wrong. You've got to trust us
on this.” But the graphic designer walked out of that restaurant
knowing that he needed to go to the press. ‘Martin was just

BASHIR’S CAREER FLOURISHED. HE LEFT THE
BBC, WAS PAID AN EXORBITANT SALARY BY AN
AMERICAN TELEVISION NETWORK AND SECURED
AN INTERVIEW WITH MICHAEL JACKSON

looked uninterested — and the call to Earl Spencer was never made.

By early December 1995, Wiessler was aware of the row inside
Panorama and so carefully hid copies of the bank statements he
had drawn up on two green floppy-disks marked ‘Bash’ at his flat in
north-west London. But then, a week later, the graphic designer’s
flat was bu.rgled and the disks were removed. No other items were
stolen and there was no damage. ‘I was absolutely freaked out,” he
told ITV in 2020. ‘I searched through my computer files in the
office and I couldn’t find any of the back-ups that I had made of
the statements, .. | became quite paranoid, because I thought there
must be more to this [bank] statement story than I can ever dream
of. I'd never had a break-in before in my life. I just thought some-
one was sending me a message or something,’

A week later, the ground-floor office at Mark Killick’s house in
Surrey was also burgled and ransacked. There was no damage and
nothing was taken. Fortunately, the producer had given copies of
the incriminating forged documents to a friend for safekeeping in
a secure location. There is no suggestion that anyone connected to
the BBC was involved in either burglary.

The break-in infuriated Wiessler. He was convinced that it was
connected to the false bank statements. Just before Christmas
1995, he stormed into the office of the senior BBC executive Tim
Gardam and demanded an investigation into the bank statements
and the burglary. Wiessler, a 6ft 8in, then-long-haired German,

simply covering for himself,’ he later said in a television interview.

And that was when I received my phone call on 21 March 1996.
While the disks containing the bank statements had been stolen,
copies had been preserved by Wiessler at a ftiend’s house as his
‘insurance’. My inside source told me there had been an elaborate
cover-up inside the BBC. ‘All they had to do was call Earl Spencer
and the issue could have been resolved,” said my informant. ‘Bur
they never called him and so that is why I called you.”

As a freelance journalist, | immediately realised the importance
of the story. On 26 March 1996, I wrote a detailed memo o the
then editor of the Mail on Sunday, Jonathan Holborow, and
explained that he needed to obrain the bank statements from
Wiessler. I added that my source at Panorama asked me not to have
a byline on the story in order to protect his identity, as people in
media circles were aware that we knew each other. A few days later,
Wiessler approached Nick Fielding, a senior Mail on Sunday
reporter, handing over the counterfeit documents. The paper
approached Earl Spencer for comment, but he declined. Fielding
did his own investigation and, on 7 April 1996, the Mail on Sunday
splashed the story on its front page.

The publication forced the BBC’s hand and an inquiry was
launched under the auspices of Lord Hall, later director-general.
But Earl Spencer was not consulted, and the BBC exonerated
Bashir on the basis that there was no evidence the bank statements

TATLER



TATLER

were used to obrain the interview with Diana. Lord Hall told the
inquiry: ‘To produce such a graphic was unwise, He shouldn’t have
done it... I believe [Bashir] is, even with his lapse, an honest and
honourable man. He is contrite.”

But some Panorama staff were not convinced. ‘Tt was a complete
whitewash,’ said one former BBC journalist, who compared the
inquiry into the fake documents with the News International
investigation into phone hacking by News of the World reporters.
‘Murdoch punished the wrongdoers and closed down the News of
the World as a warning to others,’ he told me. And so it is a strange
world where News International’s commercial ethics seem rto
trump those of the licence-fee-funded BBC.'

Meanwhile, Bashir’s career flourished. He left the BBC, was paid
an exorbitant salary by an American television network and
secured an interview with Michael Jackson, who had been
impressed by his Diana ‘scoop’. He has never spoken publicly
about the allegations and refused to talk to me. But he maintains
that the bank statements were never shown to Diana and did not
influence her decision to grant him the interview. As evidence, he
points to a letter written by Diana that apparently praised Bashir,
thanked him for his conduct before the interview and stated that
she was never shown the bank statements. This letter has never
been published, burt its contents are expected to be revealed in a
forthcoming BBC report by Judge Dyson, who is investigating
these allegations. Zatler approached Bashir for comment, but his
representative told us thar while Bashir will co-operate with the
Dyson investigation, he will not be commenting to anyone else
before it is completed.

riends of the princess disagree about whether or
not she regretted speaking to Panorama. The former
BBC royal correspondent Jennie Bond said Diana
told her that she feared a gagging clause in her
divorce settlement and she thought it was her only
chance to give an interview. But Rosa Monckton
maintains that Diana deeply regretted the inter-
view because of ‘the damage it did to my boys'.

For many years, Bashir’s secrets remained hidden. It was not
until last November that Earl Spencer released his notes of his
meetings with the reporter, which suggest that the bank statements
may have been one item in a catalogue of false smears, conspiracy
theories and falsehoods against courtiers and members of the Royal
Family, including the Queen. Bashir has always maintained that
the fake bank statements did not persuade the princess to give the
interview. But Earl Spencer disagrccs: ‘If it were not for me seeing
those statements, [ would not have introduced Bashir to my sister,
he has said.

Diana is, without question, one of the most important women
of the 20th century. The interview she gave to Panorama was a
pivotal event in her life after her separation from Prince Charles; in
the months following it, she became increasingly isolated from the
Royal Family. The first question Bashir asked during their fatetul
televised conversation was how prepared she'd been for the pressures
of marrying into the Royal Family. Diana said that ‘the most
daunting aspect’ of becoming the Princess of Wales was ‘the media
attention”s “The higher the media places you, the bigger the drop.’
There can be little doubt that the tale behind the Panorama story
will continue to emerge — or be drawn — into the light. [

79



